Pranie tapicerki: zrób to sam
30 kwietnia 2021Tapicerka samochodowa jest częścią samochodu, z którą kierowca i pasażerowie mają największą styczność. Tapicerka samochodowa jest bardzo podatna na osadzanie się w jej strukturze...
Dla wielbicieli samochodów widok pięknego, błyszczącego lakieru na nowym samochodzie jest nie do przecenienia. Na taki pojazd naprawdę miło się patrzy, co więcej, jego wygląd wystawia kierowcy dobrą wizytówkę. Niestety, każdy nowy egzemplarz pojazdu po jakimś czasie musi stracić nieco na blasku, nawet jeśli będzie myty najlepszymi szamponami i nacierany najdroższymi woskami.
Gdy drobne ryski zaczynają być mocno widoczne, a lakier staje się matowy, pomoże korekta, czyli solidne polerowanie.
Co wpływa na pogorszenie stanu lakieru?
To wiele różnych czynników. Na wiele z nich mamy wpływ, na przykład na wystawianie samochodu na działanie promieni słonecznych. W miarę możliwości bezpieczniejsze dla lakieru jest trzymanie go w garażu lub na zacienionym parkingu. Mamy wpływ także na wybieranie myjni ręcznych w miejsce automatycznych – szczotki potrafią porysować lakier. Nieco mniej kontrolujemy odpryski piasku, kamyków, asfaltu, soli drogowej – unikanie ich oznaczałoby właściwie rezygnację z eksploatowania samochodu. Zupełnie zaś nie panujemy nad chemicznym procesem oksydacji – niszczenia lakieru pod wpływem powietrza. Nikt nie trzyma przecież pojazdu w próżni.
Jaki sprzęt przyda się do korekty lakieru w domowych warunkach? Przede wszystkim coś do solidnego wyczyszczenia karoserii – szampon, ścierka z mikrofibry, glinka do usuwania trudnych zabrudzeń, remover. Następnie maszyna polerska – można ją kupić lub pożyczyć, natomiast nie warto brać się za polerowanie ręczne. Pady, czyli nakładki na maszynę oraz pasta polerska o mniej i bardziej agresywnym działaniu.
Najlepiej jest przeprowadzać polerowanie w zamkniętym pomieszczeniu, nie wolno też robić tego na słońcu. Samochód musi być solidnie umyty. Na maszynę należy założyć mocniej ścieralny pad, na pad pastę i uruchomić najniższe obroty. Gdy pasta zostanie wtarta w lakier, można przejść do wysokich obrotów i past o mniej agresywnej ścieralności. Cały proces kończy się ponownie na najniższych obrotach. Taka korekta przywraca lakierowi piękny, nowy wygląd i blask.
Komentarze