Pranie tapicerki: zrób to sam
30 kwietnia 2021Tapicerka samochodowa jest częścią samochodu, z którą kierowca i pasażerowie mają największą styczność. Tapicerka samochodowa jest bardzo podatna na osadzanie się w jej strukturze...
Prawie każdy użytkownik samochodów wyposażonych w klimatyzację kiedyś trafił na sytuację w której układ klimatyzacji zaczął działać odrobinę słabiej. Kabina nie chłodzi się tak intensywnie w gorące dni, a podróż staje się udręką? Warto pomyśleć o uzupełnieniu czynnika klimatyzacji, który stanowi główny środek chłodzący.
Klimatyzacja jest układem operującym na dwóch składnikach, czynniku chemicznym w formie gazu i oleju mineralnym, które reagując razem prowadzą do chłodzenia powietrza wtłaczanego do układu nawiewów. Niemniej jednak czynnik, jako gaz, w pewnym stopniu ulega zużyciu i wymaga uzupełnienia.
Uzupełnianie czynnika polega na wtłoczeniu pod ciśnieniem nowej dawki gazu, aby ponownie pozwolić na chłodzenie powietrza.
Układ klimatyzacji wymaga odpowiednio częstego uzupełniania.
Jest to zabieg wykonywany w odpowiednich interwałach, gdyż zbyt mała ilość gazu, a także niższe ciśnienie w układzie klimatyzacji może powodować uszkodzenie przewodów, czy kompresora (w przypadku, gdy czynnika jest więcej, niż powinno). Należy więc kontrolować ilość czynnika i odpowiednio często go uzupełniać.
Czynnik należy uzupełniać zgodnie z zaleceniami producenta samochodu.
Serwisanci zalecają więc uzupełnianie go co około 2 lata, gdyż pojazdy użytkowane codziennie tracą około 10-20% czynnika rocznie. Należy pamiętać o tym, że czynnik jest aplikowany w postaci gazowej, więc warto mieć na uwadze zachowanie odpowiedniego ciśnienia, aby przewody pozostały w stanie odpowiedniego obciążenia.
Ponadto warto mieć na uwadze, że zbyt częste uzupełnianie czynnika, lub dobijanie go do wysokich wartości może doprowadzić do uszkodzenia kompresora, czyli kluczowego elementu pozwalającego na rozprowadzanie czynnika po układzie. Podczas wymiany czynnika warto pamiętać również o wymianie filtra osuszacza klimatyzacji, aby zapewnić odpowiednie parametry pracy układu.
Koszt uzupełnienia czynnika jest zależny od tego, jaka ilość substancji ma zostać wprowadzona do układu klimatyzacji, a także który rodzaj czynnika ma trafić do układu.
Można wyróżnić trzy podstawowe substancje:
Pod dwoma pierwszymi nazwami kryją się tetrafluoroetan i tetrafluoropropan. Tetrafluoroetan był spotykany w instalacjach starszego typu, stosowanych do roku 2017, wówczas został zastąpiony tetrafluoropentanem. CO2 z kolei jest środkiem spotykanym najczęściej w nowszych instalacjach Mercedesa, który odmówił stosowania wymienionych wcześniej materiałów.
Średnio na układ klimatyzacji przypada około 500g czynnika. W przypadku starszych typów czynnika koszt jego uzupełnienia wynosił około 300zł. Jeśli jednak posiadamy samochód nowszy niż z roku 2017, to kwota ta może sięgnąć nawet 1000zł, oczywiście w zależności od samochodu i warsztatu.
Podczas uzupełniania czynnika warto zweryfikować stan instalacji pod kątem uszkodzeń przewodów i nieszczelności. Dzięki kontroli przewodów klimatyzacji możemy łatwo skontrolować stan układu i przewidzieć ewentualne przyszłe usterki. W układzie klimatyzacji bardzo ważna jest szczelność, której poziom może się obniżyć w wyniku spadku ilości czynnika, lub niewłaściwego poziomu oleju mineralnego, który służy do smarowania układu klimatyzacji.
Mamy nadzieję, że dzięki powyższemu artykułowi Wasze samochody zawsze będą cieszyć Was doskonale działającą klimatyzacją i zaoferują odpowiednie chłodzenie w upalne dni. Pamiętajcie aby sprawdzić opinie na temat warsztatu w którym będziecie przeprowadzać uzupełnianie czynnika, aby mieć pewność zastosowania odpowiedniego produktu i zachowania odpowiednich procedur w celu uniknięcia niechcianych usterek.
Komentarze