PPoradnik
8 przyczyn niskiego sprężania w silniku samochodowym (i jak to naprawić)
13 maja 2022
Aby silnik mógł prawidłowo funkcjonować, musi mieć wysoką i zdrową kompresję. Im więcej powietrza silnik jest w stanie sprężać w każdym cyklu, tym większa jest jego wydajność.
Niska kompresja to coś, czego nie chcemy doświadczać w przypadku silnika samochodowego, ponieważ najczęściej powoduje to kosztowny problem. Ale czy zawsze tak jest?
W tym artykule omówimy, jakie typowe części mogą być przyczyną niskiego stopnia sprężania i jak można prawidłowo zdiagnozować niski stopień sprężania. Zacznijmy od najczęstszych przyczyn!
Najczęstszą przyczyną niskiego stopnia sprężania są uszkodzone uszczelniacze zaworów lub wadliwe zawory. Inne częste przyczyny to zużyte pierścienie tłokowe lub tłoki. W rzadkich przypadkach przyczyną niskiego stopnia sprężania może być także uszkodzony hydrauliczny popychacz lub nieprawidłowe ustawienie rozrządu.
Choć może to wyglądać na wiele różnych przyczyn, to niestety nie wszystkie z nich są takie same! Poniżej znajduje się bardziej szczegółowa lista najczęstszych przyczyn niskiego sprężania w silniku samochodowym:
Spistreści
pokaż
Przyczyny niskiego stopnia kompresji
1. Wadliwe zawory lub gniazda zaworów
2. Zużyte lub uszkodzone pierścienie tłokowe
3. Zużyte lub uszkodzone tłoki
4. Wadliwy podnośnik hydrauliczny
5. Nieprawidłowy rozrząd w wałku rozrządu
6. Zużyta lub uszkodzona uszczelka głowicy
7. Pęknięte lub uszkodzone ścianki cylindra
8. Oczyszczone ścianki cylindra
Jak zdiagnozować niską kompresję
Przyczyny niskiego sprężania
1. Wadliwe zawory lub gniazda zaworów
Najczęstszą przyczyną niskiego stopnia sprężania są zużyte zawory lub gniazda zaworów. Może to dotyczyć zarówno zaworów wydechowych, jak i dolotowych.
Zawory uszczelniają ciśnienie spalania przed jego uwolnieniem do układu wydechowego. Jeśli na zaworach lub gniazdach zaworów występuje nieszczelność, podczas procesu spalania ciśnienie będzie wyciekać do układu wydechowego lub dolotowego.
W starszych silnikach gniazda zaworów trzeba było odnawiać kilka razy w okresie eksploatacji samochodu. Na szczęście w nowoczesnych silnikach zostało to udoskonalone i nie powinno to być konieczne przez cały okres eksploatacji silnika.
Niestety, w niektórych modelach silników samochodowych nadal może się zdarzyć, że gniazda zaworów będą się zużywać i trzeba będzie je wymienić. Inną częstą przyczyną jest powstawanie dziur lub innych uszkodzeń na zaworach - aby to naprawić, należy je wymienić.
Do wykrycia ewentualnych wycieków gazu z zaworów w kolektorze wlotu powietrza lub rurze wydechowej potrzebny będzie tester szczelności.
2. Zużyte lub uszkodzone pierścienie tłokowe
Inną częstą przyczyną niskiego stopnia sprężania są zużyte lub uszkodzone pierścienie tłokowe. Wokół każdego tłoka w silniku samochodowym znajdują się od 2 do 4 pierścieni tłokowych. Pierścienie te dbają o to, aby do skrzyni korbowej nie przedostawała się prawie żadna sprężarka, a także o to, aby do komory spalania nie przedostawał się olej.
Zdarza się, że pierścienie tłokowe ulegają uszkodzeniu lub zużywają się z wiekiem. Na szczęście w nowoczesnych silnikach samochodowych uszkodzenie lub zużycie pierścieni nie jest zbyt częste. Mówię na szczęście, ponieważ aby wymienić pierścienie tłokowe, trzeba rozebrać cały silnik, co jest kosztowne.
Jeśli silnik jest stary, pierścienie tłokowe mogą zostać zakleszczone przez osad z silnika, co powoduje, że nie rozszerzają się i nie uszczelniają prawidłowo ścianek cylindra.
Aby to naprawić, można wykręcić świece zapłonowe, wlać do cylindrów odrobinę oleju napędowego i odstawić na kilka godzin, a następnie przeprowadzić ponowną próbę sprężania. Jeśli są one uszkodzone lub zbyt zużyte, musisz je niestety wymienić.
Dowiedz się więcej: 4 symptomy uszkodzonego pierścienia tłokowego
3. Zużyte lub uszkodzone tłoki
Inną częstą przyczyną niskiego stopnia sprężania w silniku samochodowym są zużyte lub uszkodzone tłoki.
Tłoki są często wykonane ze stopu aluminium i są wystarczająco wytrzymałe, aby wytrzymać wysokie temperatury w silniku. Mogą jednak powstawać w nich gorące punkty, jeżeli silnik pracuje zbyt nisko lub występują w nim stuki. Takie gorące punkty szybko wypalają dziury w tłokach, powodując przedostawanie się gazów do komory spalania.
Tłoki mogą się również zużywać w silnikach o dużym przebiegu, co powoduje obniżenie kompresji w dłuższym okresie czasu.
Na szczęście w nowoczesnych silnikach tłoki zużywają się dość rzadko, a w starszych zdarza się to częściej. Dzieje się tak głównie z powodu wadliwego wtryskiwacza paliwa powodującego ubogą mieszankę, która wytwarza wystarczająco dużo ciepła, aby stopić tłoki w nowoczesnym silniku.
Jeśli tłoki są zużyte lub uszkodzone, nie pozostaje nic innego, jak rozebrać cały silnik i wymienić je oraz pierścienie tłokowe. Trzeba także odnowić ścianki cylindra.
4. Wadliwy podnośnik hydrauliczny
Podnośniki hydrauliczne są montowane między wałkiem rozrządu a zaworami. W dawnych czasach w silnikach stosowano stałe popychacze, które trzeba było regulować w określonym czasie.
Z kolei hydrauliczne popychacze są samoregulujące i zawsze dbają o to, aby luz między popychaczem a wałkiem rozrządu był idealny. Podnośniki hydrauliczne są napełniane olejem pod ciśnieniem, aby kontrolować ten luz.
Jeśli masz silnik z dużym przebiegiem, może się zdarzyć, że wałek rozrządu zrobi dziury w hydraulicznych dźwigniach zaworowych, co spowoduje, że nie będą one w stanie utrzymać ciśnienia oleju. Powoduje to, że gdy wałek rozrządu otwiera je bez otwierania zaworów, są one po prostu ściskane.
Dlatego jeśli zawory nie otwierają się prawidłowo, może to powodować brak kompresji lub niską kompresję.
Aby to zdiagnozować, często trzeba zdjąć pokrywę zaworów w celu sprawdzenia górnej części hydraulicznych popychaczy. Czasami trzeba też wymontować wałki rozrządu, aby je zobaczyć.
5. Nieprawidłowy rozrząd w wałku rozrządu
Jeśli kompresja jest niska na wszystkich cylindrach, może to być spowodowane uszkodzeniem paska lub łańcucha rozrządu, ale może to być również spowodowane wcześniejszym nieprawidłowym zamontowaniem paska lub łańcucha.
Pasek lub łańcuch rozrządu wykorzystuje obroty wału korbowego i przenosi moc na wałek rozrządu, aby sterować czasem otwarcia zaworów. Zawory sterują wypływem i napływem gazów z komór spalania.
Jeśli pasek lub łańcuch jest uszkodzony lub rozrząd jest nieprawidłowy, nie będzie wtryskiwał mieszanki paliwowo-powietrznej we właściwym czasie i nie będzie wypuszczał gazów spalinowych we właściwym momencie. To z kolei prowadzi do problemów z niską kompresją.
Jeśli rozrząd jest bardzo nieprawidłowy, może to również spowodować uderzenie zaworów w tłoki i ich wygięcie w większości silników, co spowoduje brak kompresji w silniku.
Jeśli masz niską kompresję na wszystkich cylindrach, zdecydowanie nadszedł czas na sprawdzenie rozrządu.
6. Zużyta lub uszkodzona uszczelka głowicy
Pomiędzy blokiem silnika a głowicą cylindrów jest zamontowana duża uszczelka, która oddziela olej, płyn chłodzący i kompresję. Jeśli ta uszczelka ulegnie uszkodzeniu, może wystąpić wiele objawów, takich jak olej w płynie chłodzącym, kompresja w płynie chłodzącym itp.
Wokół każdego cylindra w uszczelce głowicy znajduje się metalowy pierścień, który niestety może ulec uszkodzeniu. Uszkodzenie tego pierścienia powoduje przepływ sprężonego powietrza z jednego cylindra do drugiego. Może to powodować niski stopień sprężania i wiele innych objawów.
Można to łatwo zmierzyć za pomocą testera szczelności, aby sprawdzić, czy ciśnienie przedostaje się z jednego cylindra do drugiego.
Zobacz więcej: Objawy uszkodzonej uszczelki głowicy
7. Pęknięte lub uszkodzone ścianki cylindra
W cylindrach pracują tłoki i pierścienie tłokowe. Aby pierścienie tłokowe mogły prawidłowo uszczelniać, potrzebują dobrej powierzchni wewnątrz ścianek cylindra.
Niestety, do komory spalania mogą zostać wessane części, które nie powinny się tam znaleźć. Może to powodować głębokie rysy na ściankach cylindra, co z kolei może prowadzić do wycieku sprężonego powietrza do skrzyni korbowej.
Jeśli masz bardzo stary silnik, może się również zdarzyć, że ścianki cylindra są po prostu zużyte i dlatego pierścienie tłokowe nie będą w stanie prawidłowo uszczelniać. Mogą również pojawić się pęknięcia na ściankach cylindra, ale zdarza się to bardzo rzadko.
W blokach aluminiowych często można wymienić same ścianki cylindra za pomocą specjalnych narzędzi, ale niestety w większości silników z blokami stalowymi, aby pozbyć się uszkodzeń, trzeba albo wymienić blok silnika, albo rozwiercić cylindry.
8. Oczyszczone ścianki cylindra
Jeśli samochód przez jakiś czas pracował bez spalania na jednym cylindrze, benzyna mogła wypłukać olej ze ścianek cylindra, co może spowodować obniżenie kompresji na tym konkretnym cylindrze.
Aby to sprawdzić, można wykręcić świece zapłonowe i wlać niewielką ilość oleju do uszkodzonego cylindra, a następnie ponownie dokonać pomiaru kompresji, aby sprawdzić, czy uległa ona poprawie, czy nie.
Jak zdiagnozować niski stopień sprężania
Istnieje kilka metod, których można użyć, aby dowiedzieć się, gdzie jest problem z niską kompresją. Do diagnozowania problemów z niską kompresją potrzebny jest co najmniej tester kompresji, a najlepiej tester szczelności.
- Wprzypadku niskiego sprężania we wszystkich cylindrach - sprawdź rozrząd wałka rozrządu i sprawdź łańcuch lub pasek rozrządu.
- Jeśli silnik ma niską kompresję na jednym cylindrze - spróbuj wlać trochę oleju do cylindra, w którym występuje problem, aby sprawdzić, czy wyniki testu kompresji się poprawią. Jeśli po wlaniu oleju uzyskasz wyższe ciśnienie, istnieją zasadniczo dwie przyczyny. Pierwsza to taka, że jeśli samochód przez jakiś czas pracuje z przerwami w zapłonie, paliwo może wypłukiwać ścianki cylindra, co powoduje niską kompresję. Drugi powód to słabe uszczelnienie pierścieni tłokowych lub ich zakleszczenie. W niektórych przypadkach może to rozwiązać problem, ale w większości przypadków konieczna jest wymiana pierścieni tłokowych.
- Zdjąć korek oleju. Zdejmij korek oleju, gdy silnik pracuje. Jeśli wyczuwalne jest tam wysokie nadciśnienie i dymienie, oznacza to, że sprężanie przecieka przez tłoki do skrzyni korbowej i być może trzeba będzie wymienić tłok lub pierścienie tłokowe albo naprawić pęknięcie w jakimś miejscu. Jeśli wszystko działa prawidłowo, w skrzyni korbowej na biegu jałowym powinno być niewielkie podciśnienie.
- Za pomocą testera szczelności sprawdź, gdzie występuje przeciek sprężania. Upewnij się, że wałek rozrządu znajduje się w położeniu, w którym oba zawory są zamknięte, a następnie wprowadź ciśnienie do cylindra i posłuchaj, czy kompresja wycieka przez wlot, wylot lub do odpowietrzenia skrzyni korbowej.
Można użyć czegoś takiego:
2 Recenzje
Tester szczelności cylindra Tester szczelności cylindra silnika...
$49.99
Zobacz ostatnią cenę
Komentarze