PPoradnik
5 Symptomów uszkodzonego skraplacza klimatyzacji samochodowej (i koszt wymiany)
3 czerwca 2022
Nie ma nic gorszego niż włączanie klimatyzacji w gorący dzień tylko po to, aby powietrze było gorące. Ale gdy masz uszkodzony skraplacz klimatyzacji, właśnie to może się zdarzyć.
W tym obszernym przewodniku omówimy niektóre z najczęstszych problemów związanych z uszkodzonym skraplaczem klimatyzacji, a następnie przejdziemy do typowych kosztów naprawy.
Przedstawimy Ci wszystko, co musisz wiedzieć o tym kluczowym elemencie, aby w krótkim czasie mieć zimne powietrze! Zacznijmy od krótkiego spojrzenia na objawy:
Najczęstszym objawem uszkodzenia skraplacza AC jest gorące powietrze wydmuchiwane z układu klimatyzacji. Może być również wyczuwalny zapach spalenizny wydobywający się z otworów wentylacyjnych. Po sprawdzeniu skraplacza klimatyzacji czasami można również zauważyć wyciek czynnika chłodniczego.
Poniżej znajduje się bardziej szczegółowa lista objawów uszkodzonego skraplacza AC:
Spis treści
Pokaż
Objawy uszkodzonego skraplacza klimatyzacji
1. Powietrze nie jest zimne
2. Wyciek czynnika chłodniczego
3. Zapach spalenizny wydobywający się przez otwory wentylacyjne
4. Lampki ostrzegawcze na desce rozdzielczej
5. Przegrzewający się silnik podczas pracy na biegu jałowym
Działanie skraplacza klimatyzacji
Położenie skraplacza klimatyzacji
Koszt wymiany skraplacza klimatyzacji
Objawy uszkodzenia skraplacza klimatyzacji
1. Powietrze nie jest zimne
Jeśli wystąpi jakikolwiek problem z układem klimatyzacji pojazdu, powietrze nie będzie wydmuchiwane tak zimne, jak powinno. Ta logika jest prawdziwa, jeśli problem dotyczy również skraplacza.
Chociaż istnieje wiele problemów, które mogą prowadzić do tego, że układ klimatyzacji nie dmucha zimnym powietrzem, wadliwy skraplacz jest zdecydowanie jednym z nich. Jest to również często pierwsza wskazówka, że mamy do czynienia z problemem podstawowym.
RELATED: 9 przyczyn, dla których klimatyzacja samochodowa nie nawiewa zimnego powietrza
2. Wyciek czynnika chłodniczego
Jednym z najczęstszych problemów związanych ze skraplaczem klimatyzacji są nieszczelności. Podczas gdy wiele osób wie, czego szukać w przypadku zwykłych wycieków płynów, wykrycie wycieku czynnika chłodniczego może być nieco trudniejsze.
Po pierwsze, czynnik chłodniczy ma kolor zielony i zwykle wydostaje się w postaci gazu, ale w okolicach skraplacza może wydostawać się w postaci gazu lub cieczy, w zależności od miejsca wycieku.
Należy obserwować okolice skraplacza - jeśli pojawi się zielony płyn, oznacza to, że w pojeździe występuje nieszczelność. Ponadto po uzupełnieniu płynu chłodniczego powinien on pozostać przez pewien czas. Jeśli więc sprawdzisz poziom płynu chłodniczego (potrzebny będzie manometr z adapterem) i wkrótce potem będzie on niski, oznacza to, że w Twoim pojeździe jest nieszczelność.
3. Zapach spalenizny wydobywający się przez otwory wentylacyjne
Jeśli włączasz klimatyzację, mimo że nie działa ona prawidłowo, może to mieć przykre skutki uboczne. Jednym z najczęstszych jest przegrzewanie się elementów klimatyzacji. Przegrzanie może być tak duże, że plastik i inne elementy zaczną się topić.
Zapach spalenizny wydobywający się z otworów wentylacyjnych to właśnie spalanie elementów klimatyzacji. Nie wyłączaj klimatyzacji do czasu naprawy. W przeciwnym razie spowodujesz więcej szkód i narazisz samochód na zapalenie się.
4. Lampki ostrzegawcze na desce rozdzielczej
W większości samochodów nie ma lampek ostrzegawczych na desce rozdzielczej sygnalizujących problemy z klimatyzacją, ale w niektórych nowszych modelach są. Jeśli w Twoim pojeździe świeci się lampka kontrolna klimatyzacji, jest to dobry znak, że coś jest nie tak z układem klimatyzacji - problemem może być skraplacz.
5. Przegrzewający się silnik podczas pracy na biegu jałowym
Jest to kolejny rzadki problem, ale zdarza się. Gdy skraplacz przestaje działać prawidłowo, może bardzo szybko nagrzać się do ekstremalnych temperatur. Te wysokie temperatury mogą doprowadzić do stopienia lub uszkodzenia różnych elementów, a także do przegrzania pojazdu.
Zwykle dzieje się to tylko wtedy, gdy przez jakiś czas pracuje się na biegu jałowym. W przeciwnym razie powietrze przepływające nad silnikiem w trakcie jazdy wystarcza, aby nie dopuścić do jego przegrzania.
Lamele skraplacza mogą być również zatkane, co powoduje brak chłodzenia chłodnicy znajdującej się za skraplaczem. Może się to zdarzyć, jeśli masz dość stary samochód, ale jest to również bardzo rzadkie.
Działanie skraplacza klimatyzacji
Choć sam układ klimatyzacji jest nieco skomplikowany, skraplacz działa jako wymiennik ciepła, który chłodzi czynnik chłodniczy i zmienia go z pary w ciecz. Układ klimatyzacji pojazdu to imponujący zbiór urządzeń, które nieustannie zmieniają temperaturę i ciśnienie czynnika chłodniczego.
Nie będziemy tutaj omawiać całego układu klimatyzacji, ale należy pamiętać, że jest on integralną częścią procesu.
Ponadto należy pamiętać, że czynnik chłodniczy musi przechodzić przez lamele. Uszkodzenie lameli lub wewnętrzne zatkanie jest jednym z najczęstszych problemów ze skraplaczem. Co gorsza, jeśli Twój skraplacz klimatyzacji jest zatkany, musisz ustalić, w jaki sposób zanieczyszczenia zewnętrzne dostały się do systemu, aby sytuacja się nie powtórzyła.
Wreszcie, nieszczelności są powszechne wokół
Lokalizacja skraplacza klimatyzacji
Skraplacz klimatyzacji pojazdu znajduje się bezpośrednio przed chłodnicą. Takie położenie zapewnia mu doskonały dostęp do powietrza w czasie jazdy, które pomaga schłodzić czynnik chłodniczy podczas jazdy. Prawidłowo działający skraplacz może wykonać ten proces na biegu jałowym, ale zmniejsza to jego wydajność.
Z tego powodu pojazd nie przegrzewa się nawet wtedy, gdy skraplacz nie działa prawidłowo - pod warunkiem, że prowadzisz samochód, a nie pracujesz na biegu jałowym.
O ile jednak skraplacz jest dobrze widoczny z przodu chłodnicy, o tyle dostęp do niego może być trudny. Choć często zależy to od konfiguracji pojazdu, skraplacz jest zakopany między chłodnicą a przednim zderzakiem, co sprawia, że dostęp do niego bez demontażu innych elementów jest prawie niemożliwy.
Koszt wymiany skraplacza klimatyzacji
Średni koszt wymiany skraplacza klimatyzacji wynosi od 450 do 650 dolarów. Tymczasem, jeśli w układzie jest nieszczelność i trzeba uzupełnić czynnik chłodniczy, może to kosztować kolejne 125 do 150 dolarów. Koszty te będą się różnić w zależności od pojazdu, którym jeździsz i miejsca, w którym oddajesz go do naprawy.
Jeśli chodzi o wymianę elementów w układzie klimatyzacji, skraplacz jest droższy. Sprawę dodatkowo komplikuje fakt, że jeśli nie posiadasz certyfikatu uprawniającego do odzyskiwania czynnika chłodniczego, nie możesz zgodnie z prawem samodzielnie spuścić czynnika chłodniczego i wymienić skraplacza.
Zamiast tego przed wymianą skraplacza należy oddać go do certyfikowanego centrum odzysku w celu odzyskania czynnika chłodniczego. Jest mało prawdopodobne, że władze złapią Cię na tym, ale jeśli tak się stanie, możesz zostać ukarany grzywną w wysokości do 25 000 USD za wykroczenie popełnione po raz pierwszy. Nie jest to warte ryzyka.
Jeśli jednak czynnik chłodniczy już wyciekł lub jeśli ktoś go dla Ciebie odzyskał i masz trochę wiedzy mechanicznej, możesz wymienić skraplacz i zaoszczędzić trochę pieniędzy. Koszt części do skraplacza wynosi zazwyczaj od 100 do 200 dolarów.
Po wymianie skraplacza należy go odkurzać przez co najmniej 20 minut, aby usunąć cały kondensat i sprawdzić, czy nie ma nieszczelności. Do tego celu potrzebna jest maszyna do obsługi układów klimatyzacji. Ze względu na znaczenie użycia odpowiedniego sprzętu zdecydowanie zalecam, aby eksperci zajmowali się wszystkimi problemami związanymi z klimatyzacją samochodową.
Komentarze