PPoradnik
Niebieski dym z wydechu (przyczyny i jak go usunąć)
16 maja 2022
Spaliny samochodowe mogą wiele powiedzieć o stanie pojazdu. Gdy wszystko działa optymalnie, wydech powinien przypominać cienką, białą lub bardzo jasną chmurkę pary wodnej. Jeśli zauważysz niebieski dym z wydechu, to znak, że coś jest nie tak.
Przedstawiamy kilka najważniejszych przyczyn niebieskiego dymu z wydechu. Nasz artykuł zawiera również kilka praktycznych wskazówek, które pozwolą Ci rozwiązać problem raz na zawsze.
Spis treści
pokaż
Co to jest niebieski dym z wydechu?
Przyczyny powstawania niebieskiego dymu z wydechu
1. Olej w komorze spalania
2. Przepalona turbosprężarka
3. Uszkodzenie pierścienia tłokowego
4. Cieknący olej
5. Zatkany zawór PCV
Jak usunąć niebieski dym z wydechu
1. Usuń nadmiar oleju
2. Wyczyść silnik
3. Wymień pierścienie tłokowe
4. Napraw turbosprężarkę
5. Wymień zawór PCV
6. Naprawić uszczelki zaworów
Jazda z niebieskim dymem z wydechu
Co to jest niebieski dym z wydechu?
Niebieski dym powstaje, gdy olej miesza się z benzyną w cyklu spalania. Może być również spowodowany kapaniem oleju na gorące części silnika. W niektórych przypadkach niebieski dym z wydechu jest oznaką awarii jakiejś części, np. turbosprężarki lub zaworu PCV.
Jeśli dym jest niebieski, oznacza to, że olej się pali i wydostaje się z rury wydechowej wraz ze spalonym paliwem. Niezależnie od tego, co jest przyczyną, pojazd pracuje nieefektywnie i powinien zostać naprawiony.
Przyczyny powstawania niebieskiego dymu z wydechu
1. Olej w komorze spalania
W miarę starzenia się silnika zaczynają się zużywać pierścienie tłokowe, uszczelniacze zaworów i inne ważne elementy. Zużycie następuje szybciej, jeśli nie wymienia się regularnie oleju, ponieważ zanieczyszczony olej jest mniej skuteczny w zmniejszaniu tarcia.
Jeśli uszczelniacze zaworowe są popękane i kruche, jest mniej prawdopodobne, aby utrzymać oddzielenie płynów. Wówczas olej zaczyna mieszać się z paliwem w komorze spalania.
Niebieski dym wydobywający się z wydechu często oznacza, że w komorze spalania znajduje się olej. Czasami jest to spowodowane zużytymi pierścieniami tłokowymi, co oznacza, że może być konieczna wymiana silnika.
RELATED: Czarny dym z wydechu - przyczyny i jak go usunąć
2. Przepalona turbosprężarka
Jeśli turbosprężarka wybuchła, istnieje możliwość pojawienia się niebieskiego dymu z wydechu. Przepalona turbosprężarka może oznaczać, że jest uszkodzona, ale może też być spowodowana nieszczelnością uszczelki olejowej.
W obu przypadkach do silnika przedostaje się olej. Po przedostaniu się oleju do silnika miesza się on z paliwem, tworząc niebieski dym.
3. Uszkodzenie pierścienia tłokowego
Pierścienie tłokowe mają za zadanie utrzymywać olej silnikowy w komorze spalania na właściwym miejscu. Gdy ulegają uszkodzeniu, olej może przepływać w niewłaściwe miejsce.
Ponieważ olej miesza się z paliwem, może to powodować powstawanie niebieskiego dymu. Niestety, wymiana pierścieni tłokowych może być bardzo kosztowna.
POWIĄZANE: 4 Symptomy uszkodzonego pierścienia tłokowego
4. Cieknący olej
Jeśli coś jest nie tak z samochodem i z silnika wydobywa się gorący olej, możliwe, że styka się on z gorącymi częściami pod maską. Podczas przyspieszania można zauważyć niebieski dym wydobywający się z tyłu samochodu, ponieważ olej uderza w blok silnika. Choć w rzeczywistości nie wydobywa się on z wydechu, może na taki wyglądać.
Olej może wyciekać z powodu pękniętej uszczelki w bloku silnika. Kiedy się przedostanie, trafia na gorący wydech, powodując powstawanie niebieskiego dymu. Dodatkowo olej może wyciekać na kolektory wydechowe, co również powoduje niebieski dym.
Jeśli dym wydobywa się spod maski, gdy nie prowadzisz, jest to znak, że doszło do wycieku oleju. Niestety, w przypadku nieszczelności uszczelki głowicy może być również konieczna wymiana głowicy cylindra.
5. Zatkany zawór PCV
Zawór dodatniej wentylacji skrzyni korbowej (PCV) również może być przyczyną niebieskiego dymu z układu wydechowego. Zawór ten jest odpowiedzialny za uwalnianie ciśnienia, które gromadzi się w misce olejowej. Ciśnienie jest kierowane do kolektora dolotowego, dzięki czemu spaliny mogą być ponownie spalane.
Gdy zawór PCV jest zablokowany, olej miesza się z powietrzem i innymi gazami. Ponieważ kolektor dolotowy jest również połączony z filtrem powietrza, może to prowadzić do powstawania niebieskiego dymu.
ZWIĄZANE: 7 objawów nieprawidłowego działania zaworu PCV
Jak usunąć niebieski dym z wydechu
1. Usuń nadmiar oleju
Najprostszą metodą jest usunięcie nadmiaru oleju z układu. Ta metoda działa tylko wtedy, gdy niebieski dym pojawił się bezpośrednio po wymianie oleju.
Możliwe, że w układzie znajduje się zbyt dużo oleju. Taki stan powoduje napowietrzenie i wzrost ciśnienia, co utrudnia silnikowi prawidłowe radzenie sobie z ciepłem i tarciem. Aby rozwiązać ten problem, wystarczy usunąć wystarczającą ilość oleju, aby jego poziom był prawidłowy.
ZWIĄZANE: Biały dym z wydechu - typowe przyczyny i jak go usunąć
2. Czysty silnik
Jeśli silnik nie był czyszczony od dłuższego czasu, czas się temu przyjrzeć. Gdy w silniku utknie brud, może on zatkać otwory powrotne oleju w głowicy cylindrów, powodując wyciek.
Zdejmij pokrywę zaworów i usuń wszelkie zanieczyszczenia. Należy także wyczyścić otwory spustowe. Wytrzyj silnik, aby upewnić się, że nie pozostał na nim olej, który mógłby powodować niebieskie dymienie.
Po wyczyszczeniu silnika warto go skontrolować. Jeśli zauważysz miejsce, z którego może wyciekać olej, natychmiast napraw problem.
3. Wymień pierścienie tłokowe
Uszkodzone pierścienie tłokowe mogą powodować niebieski dym, ale nie jest to problem, z którym łatwo sobie poradzić. Chociaż pierścienie tłokowe mogą kosztować tylko około 50 USD za sztukę, to właśnie robocizna jest przyczyną tak wysokiego rachunku.
Aby dostać się do pierścieni, trzeba wymontować i zdemontować silnik. Należy liczyć się z wydatkiem rzędu 1000 USD lub więcej do czasu zakończenia całej pracy.
4. Naprawa turbosprężarki
Jeśli turbosprężarka jest zdmuchnięta, należy natychmiast zaprzestać jazdy. Jazda samochodem z dmuchaną turbosprężarką może prowadzić do znacznie większych problemów.
W turbosprężarce mogą tworzyć się kawałki metalu, ponieważ nie ma w niej smarowania. Taki metal może przedostać się do silnika, prowadząc do jego trwałego uszkodzenia.
5. Wymień zawór PCV
Wymiana zaworu PCV nie kosztuje wiele. Ponadto jest to prosta czynność. Zidentyfikuj rurę, która jest połączona z kolektorem dolotowym do pokrywy zaworów i podążaj za nią, aż znajdziesz zawór PCV.
Zdejmij zawór i wymień go na nowy. Jeśli tylko umieścisz nowy zawór we właściwym miejscu, wszystko będzie działać tak, jak powinno, z nadzieją na usunięcie problemu niebieskiego dymu.
6. Naprawa uszczelek zaworów
O ile nie masz wiedzy mechanicznej, nie próbuj samodzielnie naprawiać uszczelek zaworów. Potrzebne będą specjalne narzędzia i odrobina finezji, aby wykonać tę pracę prawidłowo.
Aby wymienić uszczelniacze zaworowe, należy wyjąć sprężynę z dźwigni zaworowej i zaworu. Podnieść uszczelkę zaworu i wymienić ją na nową. W żadnym wypadku nie należy wrzucać zaworu do silnika, ponieważ w przeciwnym razie mogą pojawić się większe problemy.
Jazda z niebieskim dymem z wydechu
W niektórych przypadkach można kontynuować jazdę z niebieskim dymem wydobywającym się z wydechu. Należy jednak upewnić się, że wiemy, na czym polega problem, zanim jeszcze bardziej go pogorszymy. Jeśli turbosprężarka jest przedmuchana lub olej miesza się z paliwem, należy przerwać jazdę i zlecić naprawę.
Pozostawienie problemu samemu sobie prowadzi tylko do większych wydatków w przyszłości. Jeśli z powodu uszkodzenia silnika konieczna będzie jego wymiana, koszt może wynieść 3000 USD lub więcej, a z tym nie chcesz mieć do czynienia.
Komentarze