PPoradnik
Jak działa termostat samochodowy? (i jak go sprawdzić)
27 marca 2022
Termostat samochodowy to niewielki element, ale ma bardzo ważne zadanie. Jest kluczowym elementem układu chłodzenia i odpowiada za ochronę silnika przed niepotrzebnym zużyciem. Termostat znajduje się między chłodnicą a silnikiem, połączony z dolnym lub górnym wężem chłodnicy. Ale jak działa termostat samochodowy?
W tym przewodniku przyjrzymy się bliżej funkcji termostatu samochodowego. Sprawdzamy też, jakie są objawy, że coś jest z nim nie tak, i pokazujemy, jak go sprawdzić. Te proste wskazówki mogą uchronić Cię przed zrujnowaniem silnika Twojego samochodu.
Spis treści
show
Jak działa termostat samochodowy?
Oznaki nieprawidłowego działania termostatu
1. Przegrzewający się silnik
2. Problemy z osiągnięciem temperatury roboczej
3. Zmiany temperatury silnika
4. Słabe osiągi
Jak sprawdzić uszkodzony termostat
Koszt wymiany termostatu
Jak działa termostat samochodowy?
Większość silników samochodowych z ostatnich kilku lat pracuje w tym samym zakresie temperatur, aby zapewnić maksymalną wydajność. Ogólnie rzecz biorąc, temperatura silnika samochodowego powinna wynosić od 195 do 220 stopni Fahrenheita. Jeśli silnik nie pracuje w tych temperaturach, oznacza to, że nie działa wydajnie.
Zadaniem termostatu samochodowego jest utrzymywanie temperatury silnika w granicach roboczych. Ta niewielka część znajduje się między silnikiem a chłodnicą, regulując przepływ płynu chłodzącego między tymi dwoma elementami. Gdy termostat jest zamknięty, płyn chłodzący nie może przepływać. Gdy jest otwarty, płyn chłodzący przepływa, aby odprowadzić ciepło.
Gdy płyn chłodzący nie przepływa do chłodnicy, temperatura silnika gwałtownie wzrasta. Z drugiej strony, gdy płyn chłodzący przepływa do chłodnicy, ciepło jest szybko odprowadzane.
Termostat samochodowy działa jak strażnik. Umożliwia on lub blokuje przepływ płynu chłodzącego z silnika do chłodnicy pojazdu. Zadaniem termostatu jest odczytywanie temperatury silnika i określanie, czy płyn chłodzący musi przepływać, czy nie. Jeśli silnik jest gorący, termostat otwiera się i umożliwia przepływ płynu chłodzącego. W przeciwnym razie, gdy silnik jest zimny, termostat pozostaje zamknięty.
Oznaki nieprawidłowego działania termostatu
1. Przegrzewający się silnik
Gdy termostat samochodowy pozostaje zamknięty, gorący płyn chłodzący nie może przepływać do chłodnicy. Ponieważ gorący płyn nie może zostać schłodzony, temperatura silnika utrzymuje się na wyższym poziomie niż normalnie.
Płyn chłodzący musi dotrzeć do chłodnicy, aby zostać schłodzony. Gdy to nastąpi, płyn wraca do silnika i odprowadza więcej ciepła. Jednak w przypadku zablokowanego termostatu płyn chłodniczy pozostaje w stanie stagnacji, co powoduje dalsze gromadzenie się ciepła.
Przegrzanie silnika może spowodować poważne uszkodzenia. Na przykład, jeśli dojdzie do pęknięcia uszczelki głowicy, trzeba się liczyć z ogromnymi kosztami napraw.
Przegrzewający się silnik nie zawsze jest jednak spowodowany uszkodzonym termostatem. Należy sprawdzić poziom płynu chłodzącego, aby upewnić się, że w układzie znajduje się wystarczająca ilość płynu. Może to być również spowodowane uszkodzoną pompą wodną lub nieszczelnością układu chłodzenia. Ponadto może dojść do zatkania chłodnicy. Mimo to termostat powinien być jedną z części podlegających sprawdzeniu.
2. Problemy z osiągnięciem temperatury roboczej
Gdyby było odwrotnie niż w przypadku powyższej skargi, termostat byłby zablokowany. W takim przypadku płyn chłodzący może swobodnie przepływać do chłodnicy. Jeżeli płyn chłodzący nie znajduje się w silniku przez dłuższy czas, temperatura robocza może nie osiągnąć normalnych wartości. Silnik nie tylko będzie walczył o podwyższenie temperatury, ale będzie też miał problemy z utrzymaniem zasięgu.
Gdy silnik nie jest wystarczająco rozgrzany, będzie mniej wydajny. Możesz zauważyć, że silnik zużywa więcej paliwa niż zwykle, co kosztuje Cię dodatkowe pieniądze na stacji benzynowej. Problem ten może również prowadzić do przedwczesnego zużycia elementów silnika.
3. Zmiany temperatury silnika
Gdy termostat zaczyna szwankować, może powodować nieregularną pracę silnika. Czasami może on być otwarty, gdy powinien być zamknięty i odwrotnie. Taka usterka prowadzi do wahań temperatury w silniku, które nie są normalne.
Gdy termostat nie działa równomiernie, może wysyłać mieszane sygnały. Pojawiają się dziwne odczyty temperatury, co prowadzi do zastanowienia się, co jest przyczyną problemu. Jednak szybkie sprawdzenie termostatu może ujawnić, że to on jest winowajcą.
4. Słaba wydajność
Termostat jest elementem o krytycznym znaczeniu, którego zadaniem jest zapewnienie optymalnej temperatury pracy silnika. Bez niego silnik nie będzie działał tak, jak powinien.
Gdy silnik nie pracuje prawidłowo, można zauważyć problemy z wydajnością. Przede wszystkim zmniejszy się zużycie paliwa, ponieważ silnik będzie pracował ciężej, aby zrównoważyć różnice temperatur.
Jeśli silnik przegrzewa się lub nie jest w stanie osiągnąć temperatury, może to również powodować zwiększoną emisję spalin. Niesprawny termostat nie tylko naraża silnik na awarię, ale także przyczynia się do zanieczyszczenia środowiska.
RELATED: 5 objawów nieprawidłowego działania termostatu samochodowego
Jak sprawdzić uszkodzony termostat
Do sprawdzenia termostatu samochodowego nie jest potrzebna duża wiedza mechaniczna. W rzeczywistości wystarczy zwykła kontrola wzrokowa.
Zacznij od zdjęcia korka chłodnicy. Znajduje się on pod maską, w pobliżu przodu pojazdu, zamontowany na chłodnicy. Nigdy nie należy otwierać korka chłodnicy, gdy silnik jest gorący. Ten test należy wykonywać tylko przy zimnym silniku. Włącz samochód i pozwól silnikowi pracować.
Patrząc na wnętrze szyjki, nie powinno być widać płynu chłodzącego dopływającego do chłodnicy. Ponieważ silnik jest zimny, płyn nie powinien się w nim przemieszczać. Jeśli płyn chłodniczy już płynie, oznacza to, że termostat jest otwarty, a nie powinien.
Jeśli płyn chłodzący nie płynie, gdy silnik jest zimny, wszystko działa jak należy. Teraz należy dać silnikowi szansę na rozgrzanie się. Należy jednak uważać na gorący płyn chłodzący, ponieważ może on spowodować obrażenia.
Wraz ze wzrostem temperatury w silniku do chłodnicy zacznie napływać płyn chłodzący. Jeśli nie widać przepływu płynu chłodniczego, a na desce rozdzielczej temperatura rośnie, być może termostat jest zamknięty. W obu przypadkach, aby rozwiązać problem, należy wymienić termostat.
Można również wyjąć termostat i zagotować wodę, aby sprawdzić, czy płyn się porusza, jak pokazano na tym filmie:
Koszt wymiany termostatu
Koszt wymiany uszkodzonego termostatu powinien wynosić od 125 do 250 USD. Części zwykle kosztują od 40 do 65 dolarów, natomiast robocizna może wynieść od 85 do 195 dolarów.
Rachunek za naprawę zależy od typu pojazdu, którym jeździsz i trudności z dostępem do termostatu. Ponadto region, w którym mieszkasz, może mieć ogromny wpływ na koszty naprawy samochodu.
Jeśli masz kilka podstawowych narzędzi i trochę wiedzy mechanicznej, możesz samodzielnie wymienić termostat i zaoszczędzić trochę pieniędzy. W większości przypadków nie powinno to zająć więcej niż dwie godziny.
Komentarze