PPoradnik
4 Oznaki uszkodzenia czujnika prędkości obrotowej kół ABS (koszt wymiany)
9 kwietnia 2022
Czujnik prędkości obrotowej koła ABS pełni wiele funkcji, co czyni go bardzo ważnym elementem samochodu. Gdy jeden z nich zaczyna szwankować, można zaobserwować kilka objawów.
W tym artykule omówiono najważniejsze objawy uszkodzenia czujnika prędkości obrotowej kół ABS, jego położenie, działanie i koszt wymiany. Przyjrzyjmy się szybko, jakich objawów można się spodziewać.
Najczęstszym objawem uszkodzenia czujnika ABS jest pojawienie się lampki ostrzegawczej ABS na desce rozdzielczej. Można również zauważyć takie problemy, jak pulsowanie pedału hamulca podczas hamowania lub całkowity zanik działania układu przeciwblokującego.
Jak widać, nie ma zbyt wielu sposobów, aby stwierdzić, czy czujnik ABS uległ uszkodzeniu. Dzieje się tak głównie dlatego, że moduł sterujący ABS zapala lampkę ostrzegawczą ABS i dezaktywuje system, aby zapobiec wypadkom. Poniżej znajduje się bardziej szczegółowa lista najczęstszych objawów uszkodzenia czujnika prędkości obrotowej kół ABS.
Spis treści
pokaż
Objawy uszkodzenia czujnika prędkości obrotowej koła ABS
1. Świecąca lampka ostrzegawcza
2. Pulsujący pedał hamulca podczas hamowania
3. Utrata działania układu przeciwblokującego
4. Utrata kontroli trakcji lub stabilności.
Lokalizacja czujnika prędkości obrotowej kół ABS
Funkcja czujnika prędkości obrotowej kół ABS
Koszt wymiany czujnika prędkości obrotowej koła ABS
Objawy uszkodzenia czujnika prędkości obrotowej kół ABS
1. Podświetlone lampki ostrzegawcze
Twoja deska rozdzielcza zawiera wiele ważnych kontrolek, które ostrzegają Cię przed niebezpieczeństwem. Gdy czujnik prędkości obrotowej koła ABS ulegnie uszkodzeniu, kontrolka ABS jest prawdopodobnie jednym z pierwszych objawów, jakie zauważysz po uszkodzeniu czujnika prędkości obrotowej koła ABS.
Na początku może po prostu zapalić się lampka ostrzegawcza ABS. Jednak gdy inne układy przestaną działać prawidłowo, może się również pojawić lampka ostrzegawcza kontroli trakcji i stabilności.
W rzadkich przypadkach uszkodzone czujniki prędkości obrotowej kół ABS mogą spowodować, że prędkościomierz przestanie rejestrować wskazania.
ZWIĄZANE: Co oznacza kontrolka ABS i co ją powoduje?
2. Pulsujący pedał hamulca podczas hamowania
Czujniki ABS mierzą prędkość każdego koła i jeśli jeden z nich jest uszkodzony, odczytuje nieprawidłową prędkość na jednym lub kilku kołach. Spowoduje to, że moduł sterujący układu ABS zacznie myśleć, że samochód ślizga się na śliskiej nawierzchni.
Spowoduje to zadziałanie układu ABS i kontroli trakcji, co można odczuć poprzez pulsowanie lub pompowanie pedału hamulca podczas hamowania.
3. Utrata działania układu przeciwblokującego
Uszkodzenie czujnika koła ABS powoduje, że hamulce przeciwblokujące nie działają. W każdym przypadku zauważenia usterki układ uruchamia alarm i zapala się lampka ostrzegawcza ABS.
Od tego momentu elektroniczny moduł sterujący pojazdu przestaje otrzymywać cenne dane z czujnika. Komputer opiera się na tych informacjach, aby określić, czy koła blokują się i wymagają wsparcia.
Ponieważ system nie wie, co się dzieje, układ ABS wyłącza się do czasu wykonania naprawy.
4. Utrata kontroli trakcji lub stabilności
Można utracić nie tylko układ przeciwblokujący, ale także inne funkcje, takie jak kontrola stabilności, kontrola trakcji, stabilizacja przechyłów i wspomaganie ruszania pod górę. Gdy czujnik przestaje przesyłać informacje, komputer wyłącza również te systemy.
Problemy mogą jednak wystąpić nawet wtedy, gdy lampka ABS nie jest zapalona. Jeśli masz problemy z utrzymaniem przyczepności w złych warunkach pogodowych lub zauważasz problemy z prowadzeniem samochodu przy gwałtownym hamowaniu, winny może być czujnik prędkości obrotowej kół układu ABS.
Może to być również spowodowane uszkodzeniem połączeń elektrycznych biegnących od czujnika do ECM.
Lokalizacja czujnika prędkości obrotowej kół ABS
Czujnik prędkości obrotowej koła ABS jest umieszczony przy kole, za wirnikiem hamulcowym, ale niektóre są umieszczone bezpośrednio na osi. Każdy pojazd zawiera różną liczbę czujników prędkości obrotowej kół ABS.
Jeśli system zawiera cztery czujniki prędkości obrotowej kół ABS, na każdym kole za wirnikiem znajduje się jeden czujnik. Systemy z trzema czujnikami mają po dwa czujniki na każdym przednim kole i jeszcze jeden na tylnej osi zamiast na kole.
Typ układu ABS określa, ile czujników zawiera pojazd. Poniżej przedstawiono cztery konfiguracje układu ABS.
Dwukanałowy, czteroczujnikowy układ ABS: Na każdym kole znajduje się jeden czujnik, ale jeden kanał jest z przodu, a drugi z tyłu. Gdy którykolwiek z czujników prędkości wykryje blokadę koła, układ ABS aktywuje się w danej części pojazdu.
Trzykanałowy, trójczujnikowy układ ABS: Na każdym przednim kole znajduje się jeden czujnik, a na tylnej osi jeden. Podczas gdy koła tylne są monitorowane jednocześnie, koła przednie są oceniane oddzielnie.
Trzykanałowy, czteroczujnikowy układ ABS: Czujniki znajdują się przy każdym kole, ale tylne koła są kontrolowane przez jeden sterownik.
Czteroczujnikowy układ ABS: Przy każdym kole znajduje się jeden czujnik, który jest monitorowany oddzielnie. Jest to najczęściej spotykana konfiguracja w nowoczesnych pojazdach.
Działanie czujnika prędkości obrotowej kół ABS
Czujnik prędkości obrotowej kół ABS może być również nazywany czujnikiem hamulcowym ABS lub, bardziej zwyczajnie, czujnikiem ABS. Niezależnie od nazwy jest to kluczowa część układu ABS.
Układ przeciwblokujący (ABS) znajduje się w większości nowych pojazdów. Czujniki kół ABS są mocowane do kół lub osi w celu pomiaru prędkości obrotowej kół. Większość czujników ABS zawiera pierścień zębaty i magnes, który jest otoczony cewką. Kontakt między magnesem a pierścieniem powoduje powstanie pola elektrycznego, które przekształca się w sygnał wysyłany do sterownika ABS.
RELATED: 4 symptomy uszkodzonego pierścienia ABS
Na tej podstawie sterownik określa prędkość każdego koła lub osi. Informacja ta jest następnie przekazywana do modułu sterowania silnikiem (ECM).
Gdy ECM widzi, że któreś z kół blokuje się, włącza się układ ABS. Działa on z tak dużą prędkością, że często powoduje odgłos tarcia z wrażeniem pulsowania.
Jeśli pojazd jest wyposażony w układ kontroli trakcji, czujnik ABS pomaga kontrolować ruch pojazdu w niebezpiecznych sytuacjach. W przypadku utraty przyczepności prędkość jednego koła będzie inna niż pozostałych, co spowoduje zadziałanie systemu.
Komputer zmniejsza siłę hamowania przyłożoną do koła, które powoduje problemy. Gdy siła ta maleje, koło odzyskuje przyczepność i może się znowu normalnie obracać. Te same czujniki obsługują układy kontroli stabilności we współczesnych samochodach.
ZWIĄZANE: Objawy uszkodzenia modułu sterującego ABS
Koszt wymiany czujnika prędkości obrotowej koła ABS
Średni koszt wymiany czujnika prędkości obrotowej koła ABS wynosi od 200 do 400 USD za czujnik, w zależności od modelu samochodu i kosztów robocizny. Możesz spodziewać się, że zapłacisz około 100 do 150 dolarów za czujnik prędkości koła i kolejne 100 do 300 dolarów za robociznę.
Czujniki prędkości obrotowej kół ABS w samochodach luksusowych często kosztują więcej, a ponadto niektóre modele mogą być trudniejsze w obsłudze, co zwiększa koszty robocizny.
Jednak samodzielna wymiana czujnika prędkości obrotowej koła ABS przy użyciu kilku narzędzi nie jest trudna. Jeśli masz podstawową wiedzę mechaniczną, może to być projekt, który warto wykonać w przydomowym garażu. Po pewnym czasie mogą się one jednak zablokować, więc do ich usunięcia może być potrzebne jakieś źródło ciepła.
Komentarze