PPoradnik
5 Symptomy uszkodzonej lub zatkanej chłodnicy (koszt wymiany)
28 marca 2022
Niewiele jest części bardziej znanych niż chłodnica. O ile jednak wiesz, gdzie znajduje się chłodnica, o tyle wiedza na temat jej działania i tego, jak rozpoznać, że coś jest nie tak, to już zupełnie inna historia.
Jeśli podejrzewasz, że masz wadliwą chłodnicę, czytaj dalej. Omówimy pięć najczęstszych oznak, że masz uszkodzoną chłodnicę, jak ona działa, gdzie się znajduje i ile kosztuje jej wymiana.
Po zakończeniu lektury będziesz wiedział na pewno, czy problemem jest chłodnica Twojego pojazdu - i będziesz na dobrej drodze do jej naprawy. Zacznijmy od krótkiego omówienia objawów:
Najczęstsze objawy nieprawidłowej lub zatkanej chłodnicy to przegrzewający się silnik i widoczne wycieki płynu chłodniczego. Można również zauważyć wahania wskaźnika temperatury na desce rozdzielczej.
Co więcej, to, że masz wyciek z chłodnicy lub przegrzewający się silnik, nie oznacza, że to na pewno wina chłodnicy. Poniżej opisujemy każdy z objawów nieprawidłowej lub zatkanej chłodnicy i przedstawiamy wszystko, co należy wiedzieć na ten temat.
Spis treści
pokaż
Objawy nieprawidłowej lub zatkanej chłodnicy
1. Wysokie odczyty wskaźnika temperatury
2. Wycieki płynu chłodzącego
3. Uszkodzone osłony chłodnicy
4. Odbarwienie płynu
5. Widoczna korozja
Funkcja chłodnicy
Umiejscowienie chłodnicy
Koszt wymiany chłodnicy
Objawy nieprawidłowej lub zatkanej chłodnicy
1. Wysokie wskazania wskaźnika temperatury
Jeśli obserwujesz, jak wskaźnik temperatury podnosi się do niebezpiecznie wysokiego poziomu, to znak, że coś nie działa tak, jak powinno. Jeśli silnik nagrzeje się zbyt mocno, po prostu się wyłączy, co oznacza, że problem stał się nieco poważniejszy.
Jednak przegrzewający się silnik może być przyczyną wielu różnych problemów, w tym wadliwego termostatu, uszkodzonego wentylatora lub wycieków płynu chłodzącego. Aby zidentyfikować problem, trzeba nieco dokładniej poszukać rozwiązania.
RELATED: 9 przyczyn przegrzewania się silnika samochodowego
2. Wycieki płynu chłodzącego
Jednym z najczęstszych problemów związanych z wadliwą chłodnicą jest wyciek. Zwykle wycieki są widoczne pod spodem pojazdu, ale nie jest to pewne. Rozejrzyj się wokół chłodnicy - jeśli zauważysz białe smugi lub kałuże płynu chłodniczego, oznacza to, że chłodnica jest nieszczelna i wymaga naprawy.
RELATED: Jak naprawić wyciek płynu chłodzącego
3. Uszkodzone płetwy chłodnicy
Innym częstym problemem związanym z chłodnicami są uszkodzone żeberka. Chłodnice znajdują się w przedniej części pojazdu, ale ich żebra są jednym z najłatwiejszych elementów do uszkodzenia. Kilka uszkodzonych żeberek nie spowoduje przegrzania silnika, ale im więcej jest ich uszkodzonych, tym mniejszy jest przepływ płynu chłodzącego w chłodnicy.
Ponadto, uszkodzone żebra oznaczają większe prawdopodobieństwo wystąpienia nieszczelności.
4. Przebarwienia płynu
Jednym z największych zabójców chłodnicy jest korozja. Korozja nie powinna występować w układzie chłodzenia, ale w miarę zużywania się płynu chłodniczego wzrasta prawdopodobieństwo jej powstawania.
Ponieważ korozja znajduje się wewnątrz chłodnicy, nie widać jej, ale odbarwia płyn chłodniczy. Jeśli jest to stary płyn chłodzący, spróbuj go przepłukać, ale jeśli jest stosunkowo nowy i już mocno przebarwiony, oznacza to, że w układzie jest znaczna korozja.
Spróbuj przepłukać chłodnicę, aby sprawdzić, czy można uwolnić wystarczająco dużo kanałów, ale bądź przygotowany na to, że być może trzeba będzie wymienić chłodnicę.
5. Widoczna korozja
Widoczna korozja jest często pierwszym sygnałem, że zbliża się poważniejszy problem. Korozja prowadzi do pękania uszczelek, zużywania się żeberek i wielu innych potencjalnych problemów. Choć niewielka korozja nie jest wielkim problemem, w przypadku nadmiernej ilości należy oddać chłodnicę do sprawdzenia przez uprawnionego mechanika.
Działanie chłodnicy
Chłodnica jest najważniejszą częścią układu chłodzenia. Płyn chłodzący przepływający przez silnik nagrzewa się, a jeśli będzie wystarczająco długo i nie będzie miał odpowiedniej metody chłodzenia, będzie się nagrzewał aż do przegrzania silnika i wyłączenia go.
Chłodnica stanowi integralną część układu chłodzenia. Płyn chłodzący przemieszcza się z jednej strony chłodnicy na drugą przez widoczne małe metalowe żeberka. Rozrzedzając się w miarę przechodzenia przez żeberka, ułatwia jego chłodzenie.
W samochodzie jest to realizowane za pomocą wentylatora silnika i naturalnego przepływu powietrza podczas jazdy. Z tego powodu producent umieszcza chłodnicę z przodu pojazdu.
Położenie chłodnicy
Chłodnica jest jednym z najprostszych elementów, jakie można znaleźć w samochodzie. Jest ona zawsze umieszczona z przodu pojazdu - dzięki temu może wykorzystywać przepływ powietrza podczas jazdy do wspomagania procesu chłodzenia.
Zazwyczaj jest to obszar zderzaka/grilla pojazdu, za nim znajduje się wentylator, a za nim chłodnica.
Skraplacz i chłodnica wyglądają bardzo podobnie, ale nietrudno je odróżnić, jeśli wiesz, na co patrzysz. Skraplacz można odróżnić od chłodnicy na dwa sposoby. Po pierwsze, skraplacz znajduje się przed chłodnicą. Po drugie, rdzeń nagrzewnicy jest często znacznie cieńszy niż chłodnica.
Aby znaleźć chłodnicę pojazdu, wystarczy poszukać większego z tych dwóch elementów, a wszystko będzie w porządku. Jeśli jednak próbujesz uzyskać dostęp do chłodnicy, możesz napotkać problemy, ponieważ często jest ona ciasno upakowana pomiędzy innymi elementami.
Koszt wymiany chłodnicy
Średni koszt wymiany chłodnicy wynosi od 550 do 800 dolarów, w zależności od modelu samochodu i kosztów robocizny. Chociaż jest to kosztowny wydatek, dobrą wiadomością jest to, że mechanik może naprawić wiele problemów z chłodnicą.
Na przykład, jeśli jedna z żeberek ma niewielką nieszczelność, certyfikowany warsztat może ją zespawać, oszczędzając w ten sposób mnóstwo pieniędzy. Ponadto, jeśli wnętrze chłodnicy jest zatkane, mechanik może ją uratować, wykonując płukanie płynem chłodzącym za około 100 USD.
Należy jednak pamiętać, że jeśli płukanie nie przyniesie oczekiwanych rezultatów, możemy znaleźć się w podobnej sytuacji i będziemy musieli wymienić chłodnicę.
Jeśli jesteś uzdolniony mechanicznie i chcesz zaoszczędzić trochę pieniędzy, możesz wymienić chłodnicę samodzielnie. Chociaż jest to zazwyczaj nieco bardziej skomplikowane, chłodnica z rynku wtórnego kosztuje od 100 do 200 dolarów.
Po doliczeniu ceny nowego płynu chłodzącego, który będzie potrzebny, samodzielna naprawa może kosztować około 250 dolarów. Jeśli zdecydujesz się na oryginalną część zamienną, możesz spodziewać się nieco wyższych wydatków na części w porównaniu z zamiennikiem z rynku wtórnego.
Komentarze