PPoradnik
Zapala się kontrolka ostrzegawcza niskiego ciśnienia oleju (jak ją naprawić)
7 czerwca 2022
Wysokie ciśnienie oleju jest jedną z rzeczy, które sprawiają, że żywotność nowoczesnego silnika jest znacznie dłuższa niż silników samochodowych w przeszłości.
Kontrolka ciśnienia oleju jest używana do sygnalizowania na desce rozdzielczej, że ciśnienie oleju w samochodzie jest zbyt niskie lub zbyt wysokie.
Bardzo niskie ciśnienie oleju lub całkowity jego brak może doprowadzić do uszkodzenia silnika w ciągu zaledwie kilku sekund, dlatego ważne jest, aby traktować tę kontrolkę bardzo poważnie i nie ignorować jej.
Ale co może być przyczyną zaświecenia się kontrolki ciśnienia oleju i czy rzeczywiście tylko niskie ciśnienie oleju jest przyczyną jej świecenia? Dowiedzmy się tego!
Najczęstszą przyczyną zapalenia się lampki ostrzegawczej niskiego ciśnienia oleju jest niski poziom oleju. Może być również spowodowana przez uszkodzoną pompę oleju, przewód zbiorczy, zatkany filtr oleju lub wewnętrzny wyciek oleju. Może to być fałszywy alarm spowodowany przez uszkodzony czujnik ciśnienia oleju lub wadliwe okablowanie.
Jak już wspomniano, istnieją dwa scenariusze zapalenia się kontrolki ciśnienia oleju. Może to być albo fałszywy alarm, albo problem z czujnikiem ciśnienia oleju lub podłączonymi do niego przewodami.
Drugi scenariusz jest taki, że silnik ma niskie ciśnienie oleju, co jest nieco poważniejszym problemem. Dlatego zalecamy rozpoczęcie sprawdzania ciśnienia oleju od ręcznego przewodnika po ciśnieniu oleju, aby wiedzieć, od czego zacząć rozwiązywanie problemów. Tutaj znajduje się film pokazujący, jak sprawdzić ciśnienie oleju.
Poniżej znajduje się bardziej szczegółowa lista najczęstszych przyczyn świecenia się kontrolki ciśnienia oleju na desce rozdzielczej:
Spis treści
pokaż
Przyczyny występowania lampki ostrzegawczej ciśnienia oleju
1. Niski poziom oleju silnikowego
2. Wadliwy czujnik ciśnienia oleju
3. Uszkodzone przewody czujnika ciśnienia oleju
4. Uszkodzona pompa olejowa
5. Zatkana rurka zbierająca olej
6. Zatkany filtr oleju
7. Uszkodzone urządzenie sterujące
8. Wewnętrzny wyciek oleju
9. Zatkane kanały olejowe
10. Zużycie części silnika
Przyczyny świecenia się lampki ostrzegawczej ciśnienia oleju
1. Niski poziom oleju silnikowego
Aby wytworzyć ciśnienie oleju w silniku, musi on wytworzyć ciśnienie oleju. Jeżeli nie ma oleju pod ciśnieniem, pompa olejowa nie może prawidłowo wykonywać swojej pracy.
Jeśli kontrolka ciśnienia oleju zapala się, a czasem znika, zwłaszcza przy skręcaniu samochodem, przyczyną może być niski poziom oleju silnikowego. Na desce rozdzielczej może również pojawić się żółty symbol puszki oleju.
Sprawdzenie poziomu oleju silnikowego jest dość proste. Wystarczy sprawdzić instrukcję serwisową samochodu, w której można znaleźć wskazówki, jak prawidłowo wykonać tę czynność.
Jednak regularne sprawdzanie poziomu oleju jest obowiązkiem właściciela samochodu. Jest to bardzo ważna część i jazda bez sprawdzania poziomu oleju może doprowadzić do zniszczenia silnika.
RELATED: Czy olej silnikowy należy sprawdzać na zimno czy na gorąco?
2. Wadliwy czujnik ciśnienia oleju
Czujnik ciśnienia oleju jest tak naprawdę czujnikiem monitorującym ciśnienie oleju w silniku, a jego jedynym zadaniem jest włączanie i wyłączanie kontrolki ciśnienia oleju. Czujniki te są często wykonane z tworzywa sztucznego i zdarza się, że ulegają awarii.
Jeśli umieścisz go na bloku silnika i zobaczysz wokół niego dużo oleju silnikowego - może to być znak, że w czujniku jest pęknięcie, które może spowodować, że nie będzie prawidłowo odczytywał ciśnienia oleju.
Aby ustalić, czy czujnik jest sprawny, czy nie, można zmierzyć jego rezystancję za pomocą multimetru. Należy jednak znaleźć odpowiednie wartości dla danego czujnika. Poniżej znajduje się film pokazujący, jak można to sprawdzić: Jak sprawdzić czujnik ciśnienia oleju
ZWIĄZANE: Objawy uszkodzonego czujnika ciśnienia oleju i jego położenie
3. Wadliwe okablowanie czujnika ciśnienia oleju
Aby czujnik działał, potrzebny jest jeden lub dwa przewody łączące zestaw wskaźników z czujnikiem ciśnienia oleju.
Podczas jazdy komora silnika nagrzewa się, a ponadto występują w niej ciągłe wibracje. Może to spowodować złe połączenie przewodów lub ich uszkodzenie i całkowite zerwanie.
Gdy zestaw wskaźników nie wyczuwa sygnału z czujnika ciśnienia oleju z powodu przerwania przewodu lub złego połączenia, zapala się lampka kontrolna ciśnienia oleju.
Sprawdź, czy na złączu czujnika ciśnienia oleju nie ma śladów korozji i upewnij się, że przewody wyglądają dobrze.
Następnym krokiem jest zmierzenie przewodów. W tym artykule nie będziemy się zajmować tym, jak to zrobić. Zasadniczo potrzebny jest schemat elektryczny i pewne podstawowe umiejętności w zakresie elektryki samochodowej.
Nieczęsto zdarza się, aby przewody uległy uszkodzeniu, dlatego zaleca się najpierw sprawdzić inne rzeczy wymienione w tym artykule.
4. Wadliwa pompa olejowa
Pompa oleju jest pompą tłoczącą olej do wnętrza silnika. Często napędza ją łańcuch od wału korbowego, ale może też być zamontowana bezpośrednio wokół wału korbowego.
Czasami zdarza się, że pompa olejowa ulega awarii, co może powodować niskie ciśnienie oleju - w takim przypadku zapala się kontrolka ciśnienia oleju.
W pompie oleju znajduje się także zawór nadciśnieniowy, który może ulec awarii, co spowoduje spadek ciśnienia oleju.
Jednak wymiana tego zaworu często wymaga demontażu całego silnika, dlatego warto wymienić całą pompę olejową, a nie tylko zawór.
ZWIĄZANE: Objawy uszkodzonej pompy olejowej i jej umiejscowienie
5. Zatkany przewód zbierający olej
Aby pompa olejowa mogła dotrzeć do oleju od dołu miski olejowej, musi mieć rurkę. Niestety, na dnie miski olejowej gromadzą się również zanieczyszczenia.
Rurka ta zawiera "siatkę", która zapobiega zasysaniu brudu i innych części do pompy olejowej. Jeśli Twój samochód jest stary, a zwłaszcza, jeśli konserwacja oleju w samochodzie była nieprawidłowa, rurka ta może zostać zatkana przez brud i inne osady olejowe.
Zatkanie rurki spowoduje, że pompa olejowa nie będzie już zasysać oleju, co doprowadzi do niskiego ciśnienia oleju.
Aby rozwiązać ten problem, należy zdjąć miskę olejową i wyczyścić lub wymienić rurę zbierającą pompy oleju.
6. Zatkany filtr oleju
Wewnątrz silnika samochodowego często znajduje się wiele wiórów metalowych, nagarów i innych zanieczyszczeń. Filtr oleju odgrywa ważną rolę w filtrowaniu wszystkich tych zanieczyszczeń i zapobieganiu ich przedostawania się do silnika.
Podczas regularnej konserwacji silnika mechanik wymienia filtr oleju, a jeśli użytkownik przestrzega harmonogramu wymiany oleju w swoim silniku samochodowym, nie ma ryzyka zatkania filtra oleju.
Jeśli jednak nie zadbałeś o odpowiednią konserwację swojego samochodu, może dojść do zatkania filtra oleju przez osad olejowy. Spowoduje to spadek ciśnienia oleju i zapalenie się kontrolki ciśnienia oleju na desce rozdzielczej.
7. Wadliwy zestaw wskaźników
Inny scenariusz jest taki, że być może nie ma problemu z czujnikiem lub niskim ciśnieniem oleju. Może to być po prostu problem z zestawem wskaźników.
Wewnątrz zestawu wskaźników znajduje się wiele lutów i zdarza się, że w niektórych modelach samochodów na tych lutach pojawiają się pęknięcia, co powoduje pogorszenie połączenia, a w końcu zapalenie się kontrolki ciśnienia oleju.
Aby znaleźć te lutowania, należy skorzystać z pomocy specjalisty, który wie, jak zdemontować zestaw wskaźników i sprawdzić, czy nie ma pęknięć.
W celu wymiany klastra często trzeba go przeprogramować w pojeździe za pomocą urządzenia diagnostycznego, ponieważ często zintegrowany jest z nim immobilizer. Często może to zrobić tylko autoryzowany dealer.
8. Wewnętrzny wyciek oleju
Wewnętrzny wyciek oleju oznacza, że olej wycieka wewnątrz silnika i nie można go zobaczyć bez demontażu silnika. Jest to dość rzadki scenariusz i powinien być brany pod uwagę tylko jako ostatnie wyjście.
Wewnętrzne wycieki oleju są również bardzo trudne do znalezienia i trzeba rozmontować silnik, aby poszukać pęknięć lub innych oznak wycieków.
9. Zatkane kanały olejowe
Większość oleju silnikowego jest przechowywana w misce olejowej. Pompa olejowa tłoczy olej do silnika i kolejnych ruchomych części.
Gdy olej opuści pompę, jest filtrowany przez filtr oleju. W ten sposób usuwana jest większość zanieczyszczeń. Następnie olej przepływa przez wał korbowy i głowicę silnika samochodowego.
Jeśli jednak któryś z tych kanałów jest zatkany, olej może nie dotrzeć do czujnika ciśnienia oleju, co spowoduje obniżenie ciśnienia oleju.
Nie jest to też bardzo częsty problem i zanim się nim zajmiemy, należy najpierw rozważyć wszystkie inne kwestie.
10. Zużycie części silnika
Olej jest potrzebny, aby wał korbowy, łożyska krzywek i inne ruchome części pracowały jak najlepiej.
Gdy te elementy ulegają zużyciu, np. łożyska, olej zaczyna wyciekać przez otwory i powstają duże luzy. Olej ten przyczynia się do zmniejszenia ciśnienia oleju.
Jeśli z czasem zauważysz, że ciśnienie oleju w silniku powoli spada, może to być oznaką zużycia wnętrza silnika.
ZWIĄZANE: Stukanie prętów - przyczyny, informacje i sposoby rozwiązania
Komentarze